Już wkrótce rozpocznie się rekrutacja na studia II stopnia. Wśród specjalności dostępnych na kierunku Informatyka stosowana pojawiła się nowość, która stanowi odpowiedź na potrzeby rynku pracy - Interfejsy Użytkownika i Badania Użyteczności (UI/UX).
Nowo otwarta specjalność Interfejsy Użytkownika i Badania Użyteczności (UI/UX) na kierunku Informatyka Stosowana prowadzonym przez Wydział FTIMS PŁ jest odpowiedzią na zapotrzebowanie przemysłu na specjalistów z tej dziedziny. Są to pierwsze studia magisterskie (II stopnia) w Polsce o tej tematyce. Obecnie by produkt był konkurencyjny na rynku musi być nie tylko funkcjonalny ale również cechować się wysokim poziomem użyteczności. Zapewnienie wysokiego poziomu zadowolenia użytkownika, poprzez intuicyjny i łatwy w obsłudze interfejs, proste i zrozumiałe procesy oraz łatwe odnajdywanie potrzebnych informacji, stanowi podstawowy warunek sukcesu każdego systemu interaktywnego.
Uczestnicy tych studiów poznają kompletny proces projektowania UI/UX zgodny z zasadami projektowania ukierunkowanego na użytkownika - począwszy od projektowania interfejsów, przez testowanie użyteczności i wrażeń użytkownika, aż po analizę wyników badań użyteczności. W toku studiów prezentowane są niezbędne narzędzia i metody w pracy projektanta UI/UX takie jak wywiady pogłębione, sortowanie kart, testy A/B, eye-tracking, metoda głośnego myślenia, narzędzia tworzenia makiet interaktywnych, prototypy papierowe oraz analiza wyników badań użyteczności wraz z podstawami statystyki. Zajęcia są w większości praktyczne (projekty) i prowadzą je zarówno wykładowcy akademiccy jak i specjaliści z przemysłu.
Studia obejmują szeroki zakres tematyki: od interfejsów desktopowych i webowych, przez aplikacje mobilne i naturalne interfejsy użytkownika, aż po interfejsy zanurzeniowe VR i AR, interfejsy gier wideo, a także informatywne środowiska trójwymiarowe. Program zawiera elementy Design Thinking, naukę poprzez projekty (PBL - Project Based Learning), a także naukę umiejętności miękkich - pracy zespołowej i technik prezentacji. Dzięki temu absolwenci będą potrafili nie tylko projektować i wdrażać projekty UI/UX, ale także efektywnie współpracować w zespole i zaprezentować swoje rozwiązanie klientowi.
Potencjalne ścieżki kariery po ukończeniu studiów to UI/UX designer, UX researcher, projektant interfejsu oraz specjalista UX w zespole R&D. Absolwenci znajdą zatrudnienie nie tylko w branży IT, ale również w branży gier wideo oraz interdyscyplinarnych zespołach zajmujących się analizą wymagań i testowaniem wrażeń użytkownika.
Kilkanaście lat temu Wydział FTIMS Politechniki Łódzkiej jako pierwszy w kraju otworzył specjalność zajmującą się technologiami gier komputerowych, której absolwenci stanowią obecnie ważny składnik branży gamedev pracując w firmach w całej Polsce, a także otwierając własne studia tworzące gry wideo. Teraz mamy przyjemność po raz kolejny być pionierami otwierając pierwsze w Polsce studia magisterskie (II stopnia) o tematyce UI/UX i mam nadzieję, że absolwenci tej specjalności w przyszłości zapewnią wysoki poziom użyteczności produktów, w tym szczególnie systemów interaktywnych, tworzonych w naszym kraju.